Zrychlený přesun - reportáž

28.05.2018 07:16

Jak bylo naplánováno, sešli se účastníci Zrychleného přesunu zhruba v prostoru bývalé smyčky v Komíně.

Tam startovní komisař rozdal startovní čísla a seznámil závodníky s cílem přesunu – první konečná tramvaje v Bystrci, ještě před postavením mostu přes řeku – nyní parkoviště u Čtyřlístku, což je oficiálně území Komína. Dodnes má tvar smyčky.

archiv Staré Bystrc, z.s.

archiv Staré Bystrc, z.s.

Závodníci byli rozděleni do dvou kategorií: jednotlivci a rodiny s dětmi do 155ti centimetrů.

Po navázání spojení s cílovým komisařem, kvůli měření času, byl závod odstartován.

 

Proti očekávání nebyl v cíli první jednotlivý běžec, ale Emilka, která doslova táhla celou cestu maminku za ruku s předsevzetím vyhrát. To se jí také podařilo v čase 13 minut 44 sekund.

foto Aleš Ležatka

Závodníci se přesunuli na konečnou Rakovecká, kam v 18:48 přivezl zkušený řidič z Dopravního podniku města Brna historickou tramvaj typového označení 4MT, které se jednak přezdívalo „Plecháč“ - patrně proto, že nahradila dřívější více dřevěné vozy – a jednak jako tramvaji, která jezdila na lince 3 Obřany – Bystrc, se jí přezdívalo „Bystrčák“.

foto Libor Špatný

O tramvaji se můžete dovědět zde a zde.

S osudem konkrétního vozu se můžete seznámit zde.

 

V tramvaji proběhlo vyhlášení vítězů. Již zmíněná Emilka obdržela právo užívat do příštího roku četný titul „První tramvaj v Bystrci“. Druhá v kategorii rodin byla Matylda s mamkou. Mezi jednotlivci zvítězila paní Monika, následovaná manželem Alešem (který ještě stihl dělat fotodokumentaci) a jako třetí paní Ludmila. Všichni také obdrželi čestné tituly „První, druhá a třetí tramvaj v Bystrci“.

foto Aleš Ležatka

Vítězové si mohli postupně sami vybrat ceny. Bylo z čeho vybírat. Pan Mgr. Kocman, vedoucí odboru marketingu a komunikace DPMB, přivezl (kromě celé tramvaje) spoustu praktických propagačních předmětů. Řeznictví a uzenářství Hadač a Zapletal, které má prodejnu v Bystrci na Zeliskách, poskytlo pro šampiony několik kilogramů uzenin. Jejich kvalita je potvrzená několikerým vítězstvím na Slavnostech uzeného a získáním několika dalších prestižních ocenění a regionálních značek. Na poslední chvíli se i Technické muzeum v Brně rozhodlo akci podpořit a věnovalo tři volné vstupenky do muzea, o čemž nás zpravil shodou okolností jiný Ing. Kocmann – z TMB.

foto Aleš Ležatka

foto Josef Strubl

Připravili jsme nápis „23. 5. 1948 1. TRAMVAJ V BYSTRCI“ - zhruba každý účastník nakreslil jedno písmeno – a označili tak celou tramvaj. Nemohlo chybět hromadné focení.

foto Aleš Ležatka

Po dražbě unikátních kšiltů pořadatelů se tramvaj vydala na cestu. Minuli jsme historicky druhou konečnou, která byla před fotbalovým hřištěm – foto z retro akce zde.

 

Na zastávce ZOO někteří účastníci vystoupili a mnozí jeli až na zastávku Mendlovo náměstí.

foto Josef Strublfoto Josef Strubl

foto Josef Strubl

Tramvaj pak pokračovala přes Hlavní nádraží do vozovny Medlánky.

foto Josef Strubl

foto Josef Strubl

Děkujeme všem účastníkům za vytvoření příjemné atmosféry.

Zájemci o naši činnost nás mohou kontaktovat zde.

Účastníci si také mohou napsat o foto v plném rozlišení.

 

Josef Strubl

předseda spolku Staré Bystrc

 

Autoři fotografií jsou uvedeni v názvu souboru: Aleš Ležatka, Libor Špatný, Josef Strubl.

Za archivní snímky děkujeme panu Petru Župkovi,

za vyhledání klíčových informací panu Milanu Krátkému.

—————

Zpět