
Zrychlený přesun - reportáž
28.05.2018 07:16Jak bylo naplánováno, sešli se účastníci Zrychleného přesunu zhruba v prostoru bývalé smyčky v Komíně.
Tam startovní komisař rozdal startovní čísla a seznámil závodníky s cílem přesunu – první konečná tramvaje v Bystrci, ještě před postavením mostu přes řeku – nyní parkoviště u Čtyřlístku, což je oficiálně území Komína. Dodnes má tvar smyčky.
Závodníci byli rozděleni do dvou kategorií: jednotlivci a rodiny s dětmi do 155ti centimetrů.
Po navázání spojení s cílovým komisařem, kvůli měření času, byl závod odstartován.
Proti očekávání nebyl v cíli první jednotlivý běžec, ale Emilka, která doslova táhla celou cestu maminku za ruku s předsevzetím vyhrát. To se jí také podařilo v čase 13 minut 44 sekund.
Závodníci se přesunuli na konečnou Rakovecká, kam v 18:48 přivezl zkušený řidič z Dopravního podniku města Brna historickou tramvaj typového označení 4MT, které se jednak přezdívalo „Plecháč“ - patrně proto, že nahradila dřívější více dřevěné vozy – a jednak jako tramvaji, která jezdila na lince 3 Obřany – Bystrc, se jí přezdívalo „Bystrčák“.
O tramvaji se můžete dovědět zde a zde.
S osudem konkrétního vozu se můžete seznámit zde.
V tramvaji proběhlo vyhlášení vítězů. Již zmíněná Emilka obdržela právo užívat do příštího roku četný titul „První tramvaj v Bystrci“. Druhá v kategorii rodin byla Matylda s mamkou. Mezi jednotlivci zvítězila paní Monika, následovaná manželem Alešem (který ještě stihl dělat fotodokumentaci) a jako třetí paní Ludmila. Všichni také obdrželi čestné tituly „První, druhá a třetí tramvaj v Bystrci“.
Vítězové si mohli postupně sami vybrat ceny. Bylo z čeho vybírat. Pan Mgr. Kocman, vedoucí odboru marketingu a komunikace DPMB, přivezl (kromě celé tramvaje) spoustu praktických propagačních předmětů. Řeznictví a uzenářství Hadač a Zapletal, které má prodejnu v Bystrci na Zeliskách, poskytlo pro šampiony několik kilogramů uzenin. Jejich kvalita je potvrzená několikerým vítězstvím na Slavnostech uzeného a získáním několika dalších prestižních ocenění a regionálních značek. Na poslední chvíli se i Technické muzeum v Brně rozhodlo akci podpořit a věnovalo tři volné vstupenky do muzea, o čemž nás zpravil shodou okolností jiný Ing. Kocmann – z TMB.
Připravili jsme nápis „23. 5. 1948 1. TRAMVAJ V BYSTRCI“ - zhruba každý účastník nakreslil jedno písmeno – a označili tak celou tramvaj. Nemohlo chybět hromadné focení.
Po dražbě unikátních kšiltů pořadatelů se tramvaj vydala na cestu. Minuli jsme historicky druhou konečnou, která byla před fotbalovým hřištěm – foto z retro akce zde.
Na zastávce ZOO někteří účastníci vystoupili a mnozí jeli až na zastávku Mendlovo náměstí.
Tramvaj pak pokračovala přes Hlavní nádraží do vozovny Medlánky.
Děkujeme všem účastníkům za vytvoření příjemné atmosféry.
Zájemci o naši činnost nás mohou kontaktovat zde.
Účastníci si také mohou napsat o foto v plném rozlišení.
Josef Strubl
předseda spolku Staré Bystrc
Autoři fotografií jsou uvedeni v názvu souboru: Aleš Ležatka, Libor Špatný, Josef Strubl.
Za archivní snímky děkujeme panu Petru Župkovi,
za vyhledání klíčových informací panu Milanu Krátkému.
—————